De risico’s van verouderde arbeids­­overeen­komsten

Een ondernemer aan het woord

Elke werkgever krijgt te maken met het opmaken van arbeidsovereenkomsten. Van bepaalde tijd tot onbepaalde tijd, vaste uren en oproepovereenkomsten. Vaak komt het voor dat een werkgever eenmalig investeert door een deskundige een arbeidsovereenkomst te laten opstellen. Deze overeenkomst wordt dan vaak jaren hergebruikt. Een probleem? Niet totdat je in een arbeidsconflict raakt.

“Ik heb nog nooit problemen gehad, maar gelukkig wees een bevriende ondernemer mij op de risico’s.” aldus Jeroen, eigenaar van een hoveniersbedrijf in Limburg. Hij heeft 9 werknemers in dienst. “Ik werd aan het denken gezet door een vriend die ook ondernemer is. Hij had problemen met een werknemer die veel bijkluste. Je kunt je voorstellen dat dat voor veel frictie zorgde, maar uiteindelijk had deze ondernemer geen poot om op te staan. In de jaren oude arbeidsovereenkomst stond niets over (een verbod op) nevenwerkzaamheden. En toen ben ik eens gaan denken, hoe is dit in mijn arbeidsovereenkomsten vastgelegd, Is het überhaupt wel vastgelegd?”

Jeroen is meteen de arbeidsovereenkomsten na gaan lopen. “Wij hebben diverse contracten binnen onze onderneming, voor bepaalde en onbepaalde tijd, vaste uren en oproepcontracten. Die gebruiken we al jaren. Je gaat ervan uit dat deze nog steeds goed zijn. En eerlijk gezegd ben ik er ook niet zo mee bezig. De dagelijkse werkzaamheden vragen aandacht. Alle andere zaken blijven dan gewoon liggen voor ‘als er eens tijd is.’ Wij zijn maar een klein bedrijf, en je denkt dat veel zaken zich makkelijker oplossen omdat je een klein team bent. Maar helaas is ook dat een misvatting. Als er problemen ontstaan is juist de impact veel groter in een klein team.

Het bedrijf van Jeroen is gespecialiseerd in periodiek onderhoud van diverse tuinen en plantsoenen. Daarnaast wordt voor klanten tuinen ontworpen en aangelegd. Vooral het aanleggen van tuinen door werknemers buiten het bedrijf om, komt veel voor. Het was pijnlijk om te zien dat in de helft van de contracten het verbod om deze nevenwerkzaamheden niet goed geregeld was.

Liever voorkomen dan genezen

Het is belangrijk dat de arbeidsovereenkomsten juridisch in orde zijn en passend voor de ondernemer/organisatie. De meeste ondernemers zijn bezig met ondernemen en vergeten of hebben geen aandacht/tijd voor bijvoorbeeld goede arbeidsovereenkomsten. Hierdoor lopen zij onbewust risico’s die voor grote verrassingen kunnen zorgen. Dit levert de werkgever niet alleen slapeloze nachten op, maar er bestaat ook de kans dat de onderneming om zeep wordt geholpen.

‘”Een ondernemer is het liefst niet met juridische documenten bezig. De kwestie met onze werknemer het heeft ons wel doen inzien dat je belangrijke zaken over het hoofd kunt zien. Goed advies kost geld, maar ik heb me gerealiseerd brokken achteraf kosten nog veel meer.”

Juridische fit scan

Veel werkgevers gebruiken oudere arbeidsovereenkomsten bij het opmaken van nieuwe arbeidsovereenkomsten. Deze arbeidsovereenkomsten zijn veelal niet meer actueel of niet passend voor de situatie waarin deze wordt gebruikt. Vaak is echter de drempel voor een juridische check te hoog. Advies vooraf kan het ontstaan van problemen voorkomen.

Linea Rechta Arbeidsrecht en Mediation biedt de mogelijkheid om de arbeidsovereenkomsten te laten toetsen tegen een vaste prijs per arbeidsovereenkomst.

Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat Linea Rechta in deze voor u als werkgever kan betekenen.