Even mijn Facebookstatus updaten. Even surfen op marktplaats, want mijn koelkast is gisteren stuk gegaan. Even online dat T-shirt bestellen anders is het uitverkocht. Even buienradar checken. Even? Het lijkt er soms op dat werknemers het grootste deel van de dag online zijn! Alles goed en wel, maar vraag ik teveel als ik zeg dat er ook nog gewerkt moet worden? Als ik híer eens een oplossing voor kon vinden.”

Een bron van ergernis

Bijna iedere werkgever zal zich zo nu en dan in bovenstaand verhaal herkennen. Internetgebruik is immers niet weg te denken op de werkplek. Dat er zo nu en dan iets opgezocht wordt op internet, of een kort privé-mailtje wordt gestuurd om een afspraak te bevestigen, moet in principe kunnen. Maar wat als er uren achter elkaar gesurft wordt? Of als werknemers zo vaak met Social Media bezig zijn dat de werkzaamheden eronder lijden? Bovenmatig internetgebruik leidt dan al snel tot irritaties die soms hoog op kunnen lopen. Zeker als het onderwerp slecht bespreekbaar is.

Een professionele oplossing

Gelukkig zijn er een aantal manieren om hier professioneel mee om te gaan. Motiverend werk helpt natuurlijk om privé-gebruik te beperken. Maar vooral hulp bij de organisatie van werkzaamheden kan een oplossing zijn, waarbij duidelijk afgesproken wordt op welke momenten van de dag ruimte is voor persoonlijk internetgebruik. En wat op dit gebied wel en niet wordt toegestaan. Afspraken over internetgebruik kunnen vastgelegd worden in een Social Media en Internet Protocol. Als wij werkgevers helpen, zien we vaak dat het opstellen en introduceren van zo’n protocol al tot ander internet gedrag leidt. Houdt een werknemer zich desondanks niet aan de afspraak? Dan heb je als werkgever je beleid netjes op papier staan, zodat je daarnaar kunt verwijzen als je de werknemer aanspreekt op zijn gedrag.

Liever voorkomen dan genezen

De arbeidsjuristen van Linea Rechta helpen graag bij het opstellen van een Social Media en Internet Protocol. Want duidelijke regels dragen bij aan een goed werkklimaat en helpen onnodige conflicten en procedures voorkomen. Daarnaast ondersteunen we graag bij het formeel en juist waarschuwen van een medewerker.

Herken je dit, of wil je dit juist voorkomen? Wil jij zeker weten dat jouw personeelszaken qua wet- en regelgeving gebaseerd zijn op actuele en correcte informatie? Dan helpt Linea Rechta jou graag verder.